Fix de Vesten

Respons op “Vlaamse gemeenten halen recordbedrag van 124 miljoen euro op met boetes: Mechelen is koploper” uit De Gazet van Antwerpen op zaterdag 15 september 2024 Lees hier het originele artikel.

Het burgerinitiatief Fix de Vesten is verontrust over het nieuws dat Vlaamse gemeenten vorig jaar een recordbedrag van 124 miljoen euro hebben opgehaald met boetes, waarbij Mechelen met 143,50 euro per inwoner koploper is. Dit vinden wij geen goede evolutie en wij zijn hier dan ook tegen.

Het kan niet de bedoeling zijn dat de begroting wordt gerepareerd op de rug van de Mechelaar. Een mobiliteitsbeleid moet gedragen worden door de inwoners zelf, en moet gericht zijn op veiligheid en logica. In plaats van te focussen op het innen van boetes, zou de stad moeten investeren in duidelijke communicatie en infrastructuur die het voor iedereen makkelijker en veiliger maakt om zich te verplaatsen.

Wij roepen het stadsbestuur op om te luisteren naar de inwoners en samen te werken aan een rechtvaardig en effectief mobiliteitsbeleid dat niet draait om het vullen van de stadskas ten koste van de Mechelaar.

Hoe kan het dan wel? Fix de Vesten ziet het zo:

  1. Participatie van inwoners
    Betrek de Mechelaars actief bij het vormgeven van het mobiliteitsbeleid. Door middel van inspraakavonden, enquêtes en werkgroepen kunnen inwoners hun ideeën en zorgen delen. Dit zorgt niet alleen voor een beleid dat beter aansluit bij de behoeften van de gemeenschap, maar verhoogt ook het draagvlak en de naleving van de regels;
  2. Investeren in logica
    Veiligheid begint bij een logisch opgebouwde infrastructuur. Dit omvat duidelijke en logische signalisatie en plaats voor alle weggebruikers. Door de infrastructuur te verbeteren, worden verkeersdeelnemers automatisch gestimuleerd om zich aan de regels te houden, wat het aantal overtredingen vermindert;
  3. Educatie en sensibilisering
    In plaats van te straffen, moet de focus liggen op educatie. Organiseer campagnes en workshops om verkeersveiligheid en -regels onder de aandacht te brengen. Door inwoners te informeren over de gevolgen van verkeersovertredingen, kan gedragsverandering op een positieve manier worden gestimuleerd;
  4. Transparantie en herinvestering van boete-inkomsten
    Als er toch boetes worden geïnd, wees dan transparant over waar dit geld naartoe gaat. Zorg ervoor dat de inkomsten onmiddellijk terug worden geinvesteerd in projecten die de verkeersveiligheid verbeteren, zoals infrastructuurverbeteringen of educatieve programma’s. Dit toont aan dat het doel niet is om de stadskas te spekken, maar om een veiliger Mechelen te creëren;
  5. Er is niets mis met een waarschuwing
    Wanneer verkeerssituaties veranderen, kan men zich al eens vergissen. Bij een eerste overtreding zou men beter waarschuwen en sensibiliseren in plaats van te straffen.
Abonneer
Laat het weten als er
guest
0 Comments
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
0
Zou graag je mening willen weten, laat een reactie achter.x